Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ορέστης
Ανδρεαδάκης είχε ανακοινώσει μέσα από το περιοδικό του Φεστιβάλ «Πρώτο
Πλάνο», τη δημιουργία ενός νέου τμήματος στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, με
κεντρικό άξονα το Φαγητό.
Η ενότητα φέρνει τον τίτλο «Food vs. Food» και σήμερα παρουσιάζουμε αναλυτικά τα ντοκιμαντέρ που περιλαμβάνει.
«Κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί καλά, να αγαπήσει καλά, να κοιμηθεί καλά, αν δεν έχει φάει καλά.» - Βιρτζίνια Γουλφ
Η περιπέτεια των γεύσεων, οι ιστορίες των ανθρώπων που παράγουν πολιτισμό μέσα σε μια κουζίνα, η πολιτική διάσταση της οινοποιίας, αλλά και ο νέος ιμπεριαλισμός της διατροφικής αλυσίδας, αποτελούν τα θέματα ενός νέου τμήματος του Φεστιβάλ, στο πλαίσιο του οποίου θα προβληθούν κάποια χαρακτηριστικά ντοκιμαντέρ.
«Την τελευταία δεκαετία, οι πολύπλοκες αυτές εκφάνσεις της γαστρονομίας αποτυπώνονται σε ένα νέο «υπο-είδος» του ντοκιμαντέρ. Το culinary cinema υπάρχει πια ως ξεχωριστό τμήμα σε μεγάλα φεστιβάλ όπως η Μπερλινάλε και το Σαν Σεμπαστιάν. Ένα τέτοιο τμήμα θα υπάρχει, από τον ερχόμενο Μάρτιο, και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα συνδέει τις κινούμενες εικόνες με τις τοπικές κουζίνες της πόλης και ολόκληρης της περιοχής.» - Ορέστης Ανδρεαδάκης (διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)
Το φαγητό, απόλαυση αλλά και εργαλείο εκμετάλλευσης, πολύτιμο αγαθό σε αφθονία ή έλλειψη, είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής στο νέο τμήμα «Food vs. Food» του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Συναρπαστικά ντοκιμαντέρ απ’ όλο τον κόσμο συναντούν έναν πρωτότυπο γαστρονομικό διαγωνισμό με έμπνευση από την μεγάλη γευστική παράδοση της Θεσσαλονίκης, καθώς και μια ξεχωριστή έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Ιστορίες που συνδέουν γεύσεις, ζωή, έρωτα, αλλά και τη σκοτεινή όψη του ανθρώπου, αποτυπώνονται στα ντοκιμαντέρ τα οποία πιάνουν το νήμα του φαγητού από την καλλιέργεια, περνούν στην παραγωγή και φτάνουν είτε στο τραπέζι μας, είτε σε νέα γαστρονομικά επίπεδα. Η γευστική μνήμη αλλά και ο πολιτισμός που κουβαλά μέσα του το φαγητό αναδεικνύονται μέσα από την αποκαλυπτική ματιά των δημιουργών. Ιδιαίτερο είδος του ντοκιμαντέρ, το culinary cinema υπάρχει πλέον ως ξεχωριστό τμήμα σε μεγάλα φεστιβάλ όπως η Μπερλινάλε και το Σαν Σεμπαστιάν.
Ας περιπλανηθούμε λοιπόν μαζί στο σύμπαν του φαγητού. Τα ντοκιμαντέρ του 19ου ΦΝΘ μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε:
- Την περιπέτεια του «Noma», ενός από τα κορυφαία εστιατόρια του πλανήτη, το οποίο πριν δύο χρόνια μετακόμισε από τη Δανία στην Ιαπωνία.
Στο ντοκιμαντέρ «Μυρμήγκια σε μια Γαρίδα»
(φωτογραφία) του Μαουρίς Ντέκερς (Ολλανδία) καταγράφεται η μεγάλη πίεση
και η πρόκληση που αντιμετώπισε ο χαρισματικός σεφ του Ρενέ Ρετζέπι,
ώστε το εστιατόριο να παραμείνει αντάξιο της φήμης του.
Το απίστευτο success story μιας ομάδας ιδεαλιστών οι οποίοι πριν από τριάντα χρόνια μετέτρεψαν μια πάμφτωχη περιοχή της Ισπανίας σε διεθνώς αναγνωρισμένο «ναό» του κρασιού, στο «Πριοράτ» του Νταβίντ Φερνάντεθ ντε Κάστρο (Ισπανία). Όπως λένε οι ίδιοι «Το καλύτερο κρασί είναι αυτό που έχει να σου πει μια ιστορία».
Την αδικία που κρύβεται πίσω από ένα δελεαστικό ποτήρι κρασί στο «Πικρά Σταφύλια - Σκλαβιά στους Αμπελώνες»
(φωτογραφία) του Τομ Χάινεμαν (Δανία). Μια ταινία η οποία ξεσκεπάζει
τις συνθήκες μοντέρνας δουλείας που βιώνουν οι άνθρωποι που εργάζονται
στη βιομηχανία του κρασιού στη Νότια Αφρική.
Την ένοχη όψη της σοκολάτας, ως προϊόν εργασίας παιδιών - σκλάβων σε αφρικανικές φυτείες κακάο, στο ντοκιμαντέρ «Φάκελος: Σοκολάτα» (φωτογραφία άρθρου) της Μπέντε Φόρερ (Ολλανδία). Ή αλλιώς, πώς το πιο ηδονικό έδεσμα του πλανήτη κρύβει συχνά τη γεύση του διεστραμμένου ανθρώπινου νου.
Μια διεθνή γαστριμαργική τάση όχι για όλους, που ακούει στο όνομα εντομοφαγία, στο ντοκιμαντέρ «Μαμούνια»
(φωτογραφία) του Αντρέας Γιόνσεν (Δανία). Η ταινία τεστάρει τα γούστα
και τις αντοχές μας, μέσα από το ταξίδι τριών σεφ που αναζητούν ανά τον
κόσμο έντομα και νέους τρόπους που αυτά εντάσσονται στη διατροφή μας.
Τον διάσημο ιταλό σεφ Μάσιμο Μποτούρα, που πήρε την πρωτοβουλία μαζί με την ομάδα του να μαγειρέψει για πρόσφυγες και αστέγους στο Μιλάνο, στο ντοκιμαντέρ «Θέατρο της Zωής» (φωτογραφία) του Πίτερ Σβάτεκ (Καναδάς). Μια κοινωνική κουζίνα με υπογραφή και κυρίως ψυχή.
Τη γενναιόδωρη και γεμάτη ανατροπές ιστορία του Κώστα, ο οποίος εμπνεύστηκε την κοινωνική κουζίνα «Ο άλλος άνθρωπος», χαρίζοντας δωρεάν γεύματα σε όσους συνανθρώπους μας τα έχουν ανάγκη, στο ντοκιμαντέρ «Εγώ, ο Άλλος Άνθρωπος» του Λουκά Αγέλαστου.
Την κουζίνα του Αγίου Όρους μέσα από ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χρόνο και τις γεύσεις, στο ντοκιμαντέρ «Αγιορείτικη Μαγειρική Κληρονομιά»
(φωτογραφία) του Χρήστου Ματζώνα. Παραδοσιακές συνταγές που διασώζονται
και εξελίσσονται με τη μαεστρία των μοναχών και συνδέονται με μεγάλες
γιορτές της λαϊκής παράδοσης και της Χριστιανοσύνης.
Μια πρώτη γεύση σε πρεμιέρα από ένα επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς ντοκιμαντέρ «Το ταξίδι της τροφής - Η διατροφή στην Ελλάδα από την Προϊστορία μέχρι σήμερα» (φωτογραφία) που αποτυπώνει αυτή την εξέλιξη, με όλες τις επιρροές και τα σημεία - σταθμούς στη διαδρομή της.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του 19ου ΦΝΘ, το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσει μια έκθεση με τίτλο «Χωρίς μαχαίρι και πιρούνι», με θέμα το φαγητό στον ελληνικό κινηματογράφο: από το προφιτερόλ του Γιώργου Κωνσταντίνου στα «Χτυποκάρδια στο θρανίο» του Α. Σακελλάριου έως τις αισθησιακές μπουκιές της Έλενας Ναθαναήλ στον «Φόβο» του Κ. Μανουσάκη και τα μπαχάρια της «Πολίτικης Κουζίνας» του Τάσου Μπουλμέτη, το ελληνικό σινεμά σε όλη του την πορεία εκτός από ήχους και εικόνες είχε πάντα και μια δική του μυρωδιά και γεύση. Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Εργαστήριο Μουσειολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου Αιώνα, θα διεξαχθεί από την Παρασκευή 3 Μαρτίου, μέχρι και την Κυριακή 12 Μαρτίου. Το Tvxs.gr
θα δώσει και φέτος το παρών και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας
ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για ένα
από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ στο είδος του, τόσο στην
Ελλάδα, όσο και διεθνώς.
πηγή:
Η ενότητα φέρνει τον τίτλο «Food vs. Food» και σήμερα παρουσιάζουμε αναλυτικά τα ντοκιμαντέρ που περιλαμβάνει.
«Κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί καλά, να αγαπήσει καλά, να κοιμηθεί καλά, αν δεν έχει φάει καλά.» - Βιρτζίνια Γουλφ
Η περιπέτεια των γεύσεων, οι ιστορίες των ανθρώπων που παράγουν πολιτισμό μέσα σε μια κουζίνα, η πολιτική διάσταση της οινοποιίας, αλλά και ο νέος ιμπεριαλισμός της διατροφικής αλυσίδας, αποτελούν τα θέματα ενός νέου τμήματος του Φεστιβάλ, στο πλαίσιο του οποίου θα προβληθούν κάποια χαρακτηριστικά ντοκιμαντέρ.
«Την τελευταία δεκαετία, οι πολύπλοκες αυτές εκφάνσεις της γαστρονομίας αποτυπώνονται σε ένα νέο «υπο-είδος» του ντοκιμαντέρ. Το culinary cinema υπάρχει πια ως ξεχωριστό τμήμα σε μεγάλα φεστιβάλ όπως η Μπερλινάλε και το Σαν Σεμπαστιάν. Ένα τέτοιο τμήμα θα υπάρχει, από τον ερχόμενο Μάρτιο, και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα συνδέει τις κινούμενες εικόνες με τις τοπικές κουζίνες της πόλης και ολόκληρης της περιοχής.» - Ορέστης Ανδρεαδάκης (διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)
Το φαγητό, απόλαυση αλλά και εργαλείο εκμετάλλευσης, πολύτιμο αγαθό σε αφθονία ή έλλειψη, είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής στο νέο τμήμα «Food vs. Food» του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Συναρπαστικά ντοκιμαντέρ απ’ όλο τον κόσμο συναντούν έναν πρωτότυπο γαστρονομικό διαγωνισμό με έμπνευση από την μεγάλη γευστική παράδοση της Θεσσαλονίκης, καθώς και μια ξεχωριστή έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Ιστορίες που συνδέουν γεύσεις, ζωή, έρωτα, αλλά και τη σκοτεινή όψη του ανθρώπου, αποτυπώνονται στα ντοκιμαντέρ τα οποία πιάνουν το νήμα του φαγητού από την καλλιέργεια, περνούν στην παραγωγή και φτάνουν είτε στο τραπέζι μας, είτε σε νέα γαστρονομικά επίπεδα. Η γευστική μνήμη αλλά και ο πολιτισμός που κουβαλά μέσα του το φαγητό αναδεικνύονται μέσα από την αποκαλυπτική ματιά των δημιουργών. Ιδιαίτερο είδος του ντοκιμαντέρ, το culinary cinema υπάρχει πλέον ως ξεχωριστό τμήμα σε μεγάλα φεστιβάλ όπως η Μπερλινάλε και το Σαν Σεμπαστιάν.
Ας περιπλανηθούμε λοιπόν μαζί στο σύμπαν του φαγητού. Τα ντοκιμαντέρ του 19ου ΦΝΘ μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε:
- Την περιπέτεια του «Noma», ενός από τα κορυφαία εστιατόρια του πλανήτη, το οποίο πριν δύο χρόνια μετακόμισε από τη Δανία στην Ιαπωνία.
Το απίστευτο success story μιας ομάδας ιδεαλιστών οι οποίοι πριν από τριάντα χρόνια μετέτρεψαν μια πάμφτωχη περιοχή της Ισπανίας σε διεθνώς αναγνωρισμένο «ναό» του κρασιού, στο «Πριοράτ» του Νταβίντ Φερνάντεθ ντε Κάστρο (Ισπανία). Όπως λένε οι ίδιοι «Το καλύτερο κρασί είναι αυτό που έχει να σου πει μια ιστορία».
Την ένοχη όψη της σοκολάτας, ως προϊόν εργασίας παιδιών - σκλάβων σε αφρικανικές φυτείες κακάο, στο ντοκιμαντέρ «Φάκελος: Σοκολάτα» (φωτογραφία άρθρου) της Μπέντε Φόρερ (Ολλανδία). Ή αλλιώς, πώς το πιο ηδονικό έδεσμα του πλανήτη κρύβει συχνά τη γεύση του διεστραμμένου ανθρώπινου νου.
Τον διάσημο ιταλό σεφ Μάσιμο Μποτούρα, που πήρε την πρωτοβουλία μαζί με την ομάδα του να μαγειρέψει για πρόσφυγες και αστέγους στο Μιλάνο, στο ντοκιμαντέρ «Θέατρο της Zωής» (φωτογραφία) του Πίτερ Σβάτεκ (Καναδάς). Μια κοινωνική κουζίνα με υπογραφή και κυρίως ψυχή.
Τη γενναιόδωρη και γεμάτη ανατροπές ιστορία του Κώστα, ο οποίος εμπνεύστηκε την κοινωνική κουζίνα «Ο άλλος άνθρωπος», χαρίζοντας δωρεάν γεύματα σε όσους συνανθρώπους μας τα έχουν ανάγκη, στο ντοκιμαντέρ «Εγώ, ο Άλλος Άνθρωπος» του Λουκά Αγέλαστου.
Μια πρώτη γεύση σε πρεμιέρα από ένα επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς ντοκιμαντέρ «Το ταξίδι της τροφής - Η διατροφή στην Ελλάδα από την Προϊστορία μέχρι σήμερα» (φωτογραφία) που αποτυπώνει αυτή την εξέλιξη, με όλες τις επιρροές και τα σημεία - σταθμούς στη διαδρομή της.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του 19ου ΦΝΘ, το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσει μια έκθεση με τίτλο «Χωρίς μαχαίρι και πιρούνι», με θέμα το φαγητό στον ελληνικό κινηματογράφο: από το προφιτερόλ του Γιώργου Κωνσταντίνου στα «Χτυποκάρδια στο θρανίο» του Α. Σακελλάριου έως τις αισθησιακές μπουκιές της Έλενας Ναθαναήλ στον «Φόβο» του Κ. Μανουσάκη και τα μπαχάρια της «Πολίτικης Κουζίνας» του Τάσου Μπουλμέτη, το ελληνικό σινεμά σε όλη του την πορεία εκτός από ήχους και εικόνες είχε πάντα και μια δική του μυρωδιά και γεύση. Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Εργαστήριο Μουσειολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου